De katalysator van je motoruitlaat zet dus schadelijke stoffen afkomstig van je motor om in minder schadelijke stoffen. In de katalysator zitten diverse edelmetalen zoals Platina, Palladium en Rhodium die ervoor zorgen dat de schadelijke stoffen worden genaturaliseerd en veranderen in stikstof, koolstofdioxide en water. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat, niet goed functionerende lambdasonde, foutieve afstelling van de motor, olie in het uitlaatsysteem, verkeerde brandstof gebruikt, niet goed werkende motor door kapotte bobine of bougiekabels, fysieke beschadiging door trillingen.
Dat is per motor verschillend. Soms zit de katalysator onder het motorblok, in een soort "voordemper". Ook zit de katalysator soms in de linkpijp richting de uitlaat van je motor.
In een katalysator zitten edelmetalen verwerkt. Al jaren stijgen de prijzen van edelmetalen. dit maakt de katalysator zo duur. Dat is een van de redenen dat veel mensen de katalysator er niet bij kopen als ze een motoruitlaat bestellen.