Deze pagina is nog in bewerking. Heb je aanvullingen? Die horen we graag.
Hieronder wordt uitgelegd wat een motorzaak aan je motor doet als je deze wegbrengt voor onderhoud. Veel kan je echter zelf doen.
De kleine onderhoudsbeurt bestaat uit:
De grote onderhoudsbeurt bestaat uit:
Bij een kleine winterbeurt worden minimaal de motorolie en het oliefilter vervangen.
Voor een motorfiets is het winterseizoen zwaar. Als het koud is, is de motorolie dikker, zodat de startmotor meer moeite heeft de krukas rond te draaien. En dat terwijl je accu bij lage temperaturen toch al minder vermogen levert. Er blijft dan maar net genoeg spanning over om de bougies nog te laten vonken. Tenminste, als het ontstekingssysteem en de bedrading optimaal in orde zijn. Regenwater en pekel kunnen namelijk storing geven als het in de bedrading terecht komt. Het kan er bovendien voor zorgen dat bepaalde onderdelen oxideren en vast gaan zitten. Reden om een motor of scooter voor de winter een beurt te geven, goed na te kijken en tegen corrosie te behandelen.
In het kort komt het neer op een algehele controle en reparatie / vervanging van de verlichting, remmen, draaiende delen, banden, vloeistoffen, aandrijving, accu etc.
De accu wordt gecontroleerd. Meestal is hij na een jaar of vijf wat minder aan het worden. Veel motorzaken vervangen hem na vijf jaar. Vul bij met gedemineraliseerd water als het niveau te laag is. Dit gaat niet bij onderhoudsvrije accu's, gel-accu's en Lithium-Ion accu's.
Motorzaken zullen bij een grote beurt ook vaak een brandstofreiniger aan je tankinhoud willen toevoegen. Wij leveren een reiniger voor injectiemotoren en eentje voor motoren met carburateur.
Rij altijd met de correcte bandenspanning. Controleer regelmatig je hele band op beschadigingen. Zit er een schroef of spijkertje in? Als je hem er uit trekt, weet je 1 ding zeker, je kan er niet meer mee rijden. Ook niet even naar de dealer of bandenboer.
Motorzaken willen elke grote beurt de bougies vervangen. Dat is niet altijd nodig. Zeker Iridiumbougies gaan lang mee. Contoleer je bougies wel, zijn ze niet vervuild? Is het porselein nog heel?
Controleer kritische stekkerverbindingen, zoals de stekkers die van je spanningsregelaar en dynamo af komen. Inspuiten met een siliconenspray of anti corrosie spray.
Maak je ketting schoon. Smeer de ketting elke 1000 km, en als je door de regen, sneeuw of zout rijdt, elke 500 km. Borstel de ketting eerst schoon, of gebruik een doek. Smeer niet alleen de buitenkant.
Maar smeer ook de binnenkant. Echt, de levensduur wordt enorm verlengd, bezuinig hier niet op.
Aan een cardanaandrijving kan je zelf niet veel afstellen. Check het olieniveau van je cardan. Verversen volgens het boekje.
Bezuinig hier niet op, stel de kleppen volgens voorschrift. De klepspeling verandert langzaam door slijtage.
Een goede koelvloeistof bevat toevoegingen die verzuring en corrosie tegen gaan. Om de twee jaar vervangen.
Een vervuild luchtfilter kost je extra brandstof en is op de lange duur een killer voor je motor. De vervuiling is niet altijd te zien. Heel veel kleine stofdeeltjes kunnen je filter ook verstoppen. Ons advies is om hier niet te lang mee door te rijden.
Olie in je blok vervuilt langzaam maar zeker. Niet alleen vocht (condens) maar de olie verzuurt ook.
Controleer de dikte van je remblokken. Als hij minder dan 1 mm is, vervang je blokjes dan. En zo vlak voor een lange motorvakantie, is 2 mm al vervangwaardig.
Kijk ook of je remzuigers goed naar buiten komen, en of ze niet vervuild of verroest zijn. Als je nieuwe remblokken plaatst, gaan je remzuigers verder in je klauw dan voorheen. Als je zuigers erg vuil of geoxideerd zijn, beschadigen je seals en gaan ze lekken, met alle gevolgen van dien.
Controleer of je remschijf niet te dun wordt. In je boekje, en soms op je schijf staat wat de minimale dikte mag zijn. Wij leveren remschijven van veel merken, zoals EBC, Brembo, TsuBoss, Galfer, Braking et cetera, voor veel minder dan een originele remschijf van je dealer. Vaak mogen dealers van de fabrikant ook geen andere schijven dan origineel monteren. Bespaar veel geld en vervang je schijf dan zelf. Ook de boutjes inclusief borgmiddel kunnen we leveren.
Dit is een klusje dat lang niet iedere doe-het-zelver op tijd uitvoert. Remolie veroudert, er komt ook vocht bij, waardoor de remwerking terugloopt. Teveel vocht kan zelfs leiden tot falende remmen voordat het vocht gaat koken in een extreme situatie (zelf meegemaakt tijdens een lange afdaling). Echt elke twee a drie jaar vervangen!
Alle overige bewegende delen, zoals stepjes, middenbok, zijstandaard even smeren op de scharnierpunten.
Als je je motor in de winterstalling zet, is het slim om: